Szülők, gyermekek, unokák
A
keresztyén családmodellnek jó esélye van a gördülékeny működésre –
elméletben. Gyakorlati megvalósítása viszont gyakran akadozik. Az
okokat nem kell nagyon messze vagy nagyon mélyen kutatni: bennünk
lappanganak, az emberi tényezőben.
A családi
élet egy kis szeletét szeretnénk most nagyító alá helyezni: három
generáció viszonyát vizsgáljuk meg tüzetesebben. Abból indulunk ki,
hogy a nagyszülők és a szülők értékrendjében a keresztyén hitelvek
nagyjából közösek, közel laknak egymáshoz (tehát gyakran látják
egymást), és vannak közös akcióik (a nagyszülők időnként vigyáznak az
unokákra, vagy közösen ápolnak egy dédmamát, stb.).
Nagyon sok
kérdés vetődik fel a téma körül, mi a következőkre keresünk választ:
Ü
A
külön háztartásban élő fiatal család viszonya a szülői házhoz.
Ü
Mivel tartozik e kettő kölcsönösen egymásnak?
Ü
Mi
a fiatalok szerepe a családi összhang ápolásában?
Ü
Ki
és hogyan neveli a gyermekeket?
Ü
A
szülő-nagyszülő viszony nagy hordereje.
Ü
A
fiatalok bonthatatlan egysége.
Az
újdonsült fiatal házasok és szüleik viszonya
eszményi esetben így írható le: mindkét fél őszintén örül a
helyzetnek; a fiatalok annyira kitöltik egymást, hogy semmi
hiányérzetük nincs, a szülők pedig úgy kísérték gyermekeiket az együtt
töltött utolsó években, hogy „elszakadásuk“ nem okoz fájdalmat (csak
legfeljebb – de nem feltétlenül – némi nosztalgiát). A szülő-gyermek
viszony kinőtte magát: kötetlen barátsággá alakult. Ez tehát az
ideális eset.
Ha a
szülők ezzel szemben olyan érzésekkel küszködnek, hogy most
fölöslegessé váltak, ha szent kötelességüknek tartják, hogy időnkét
inspiciálják a fiatalok lakását, életét, a másik oldalon pedig ha a
fiatalnak szükségérzete támad bizonytalanságait a társa helyett inkább
a mamával megosztani, vagy éppen lelkiismeret furdalás emészti, mert
„elhagyta az ő atyját és anyját“, akkor helytelen viszonyulásról
beszélhetünk.
A
szülőknek már gyermekük születésekor tudniuk kell: nem aranyos
játékszert kaptak saját szórakozásaikhoz, sem agyaggyurmát, amelyen
kialakítsák füstbe ment, de még dédelgetett személyes álmaikat. A cél:
önálló, valamint élet- és társadalomképes felnőtteket hozni ki
belőlük. A nevelési fázist pedig a gyermek házasságával (rendes
esetben már jóval előtte) végérvényesen lezártnak kell tekinteni.
Minden további „regulázás” sértő és romboló hatású lehet. Tudomásul
kell venni: a fiatal házaspár egyenrangú bármelyik más házaspárral,
még a szüleivel is – Isten és ember előtt egyaránt!
A
fiataloknak pedig tudniuk kell: nem váltak hűtlenné „öreg“ szüleikhez,
még ha ők elejtett megjegyzéseikkel – sokszor akaratlanul – bűntudatot
tudnak kelteni. Az ifjú párnak természetes (és törvényes) joga a
teljesen önálló életvitel, ezért minden intimitás és kisebb-nagyobb
gond csak őket illeti. A rendszerint később felvetődő problémákat
egészségesebb dolog tapasztalt baráti házaspárokkal megosztani, kivéve
ha a szülők annyira „kívül állnak“, és a viszonyuk annyira baráti,
hogy egy nyílt és részletes eszmecserének semmi akadálya.
Kimondjuk,
bármennyire szokatlanul hangzik: a szülők és felnőtt gyermekeik
nem tartoznak egymásnak semmi többel, mint bármely más
embertársuknak, felebarátjuknak. Ez az alapelv természetesen csak
olyan ütemben lép fokozatosan érvénybe, ahogyan a kiskorúság a
kamaszkoron át az érettségbe torkollik. A szabály nem zárja ki azt a
lehetőséget, hogy időnként többet tesznek egymásért. Ez
annak idején – a szülő-kisgyermek viszonyban – természetes és kötelező
volt. Viszont később már nem magától értetődő, és semmiképpen sem
kötelező, hanem esetenként inkább elkötelező!!
Ahol ezt a
princípiumot nem veszik figyelembe (mert nem is tudnak róla), beteges
kapcsolatok alakulnak ki. A szülők kiskorúakként kezelik felnőtt
gyermekeiket, anyagilag és lelkileg unos-untalan istápolják őket. Nem
tudják elnézni küszködéseiket, esetleges kezdeti szegénységüket, és
szívvel-lélekkel besegítenek. Élettapasztalatukra hivatkoznak (ami nem
mindig azonos a bölcsességgel), és jóhiszeműen bár, de terelgetni
akarnak. A fiatalok életébe való illetéktelen beavatkozásnak számtalan
módja és leleménye van. Viszont mindegyik áldatlan állapotokhoz vezet.
A fiatal
párok kényelmességből, tapasztalatlanságból vagy rosszul értelmezett
tiszteletből elfogadják vagy – a szükség miatt – éppen igénylik és
elvárják a támogatást. Ezzel olyan kaput tárnak ki, amelyen
behömpölyög ugyan a (nagy-)szülői gondoskodás, de ennek leple alatt
megjelenik a már idejét múlta igény a gyermeki engedelmességre és arra
a tiszteletre, amely a közelség miatt nagyon nehézzé, sőt lehetetlenné
válhat. (Már csak azért is, mert éppen bennük nem alakult még ki a
felnőtt gyerekeik iránti respektus.) A fiatalok normális lelki
fejlődése komolyan lefékeződik; napirenden van az elégedetlenség, a
kölcsönös – gyakran ki sem mondott – vádaskodás. Ilyen körülmények
között nem csak a három implikált generáció szenved. A káros hatások
gyakran kigyűrűznek a társadalmi (gyülekezeti) életbe is.
Ideális
esetben a két fél nem vár el egymástól semmit a kölcsönös
tiszteleten és baráti viszonyon kívül. Az esetleges segítség nyújtása
pedig reális keretek között mozog: nem kirívóan megterhelő, teljesen
önzetlen, nem kötelez el semmire, nem vár el viszonzást. Egymás
tulajdonát is tiszteletben tartják. Még gondolatként sem fogalmazódik
meg ilyesmi: „milyen könnyen megtehetnék a nagyiék, van nekik a
takarékban elég“; vagy „hogyan gondolhatnánk az idén kúrára, amikor
három unokánk nőtte ki ruháját, cipőjét...“ T.i. a nagyiék önnön
belátásuk szerint rendelkeznek minden ingóságukkal, és senkinek ezen a
földön nem tartoznak elszámolással. Tehát nyugodtan engedjék meg
maguknak a tíznapos fürdőt, és tolják ki, amennyire csak lehet, az
ágyhoz kötöttséget. A kinőtt holmik helyettesítése pedig a szülők
hétköznapi feladata.
A helyes
viszonyulás normális családi összhangot eredményez. A meny vagy a vő
egyenjogú tagjává válik a családnak. Az após és az anyós pedig az édes
szülőkkel egyenrangú. Ahol viszont gondok vannak (pl. az idős szülők
még mindig felelősnek érzik magukat, és igazgatni akarják már házas
gyermekeiket), jó tudni, hogy a fiatal párok
többet tehetnek az
összcsaládi harmónia ápolásáért, mint az idősek. A többlet
abból adódik, hogy messze rugalmasabbak, és nincsenek annyira
elhasználva. Lényeges, hogy fogadják el az „öregeket“ a
változtatás szándéka (vagy akár rejtett kívánsága) nélkül, és oldják
fel – ne söpörjék csak a szőnyeg alá – a gyermekkori és fiatalkori
sérelmeket. Tudni kell megbocsátani szüleiknek, és tudomásul
venni: képzettségük, lelkiismeretük és bölcsességük mértéke szerint
maximálist nyújtottak annak idején. Mert azt, hogy nem a mi (fiatalos)
elképzeléseink szerint ügyködtek-fáradoztak, nem róható fel hibaként.
Tehát ezen az alapon nyújthat többet egy fiatal és ambiciózus
pár. Így valósítható meg, hogy a szülők tisztelete ne csak látszat
legyen, hanem működő valóság.
Előfordulhat, hogy minden tisztelettudás mellett szükségessé válik az
erélyes fellépés velük szemben. Ha az idősek magatartása az ifjak
szerint bántó, helytelen, esetleg veszélyezteti kettejük kapcsolatát,
akkor az inkább diplomata alkatú fél közölje velük őszintén,
határozottan és minél világosabban a sérelmeket és kettejük közös
álláspontját. A szeretet és tisztelet nem zárja ki, hanem esetenként
kötelez arra, hogy nemet mondjunk, bizonyos dolgokat
visszautasítsunk.
Az utóbbi
évszázad látványos társadalmi és műszaki fejlődése inkább hátrányosan
befolyásolta a családi életet a nyugati szemléletű világban (ahol a
ranglistán az anyagi jólét megelőzi a szellemi javakat; tehát nemcsak
Nyugat-Európáról van szó). Ezzel elindította saját hanyatlását, hacsak
fel nem oldja a nagyon komoly ellentmondást az egyre gyorsabb
eredmények elérésének bálványozása, valamint a gyermeknevelés nyűgös
lassúsága között. A modern élet egyik íratlan képlete: a (sok) gyermek
akadályozza a gyors boldogulást, a „sikeres” életet. Ez egy
életfelfogás, amit nem fejtünk most bővebben ki.
A
gyermekek világra jövetele nemcsak a szülőknek fontos esemény. A
nagyszülők együtt szorítanak a fiatal édesanyának, és az új jövevény
egy kicsit az övék is. A nagyszülő-unoka viszony tehát távolról sem
elhanyagolható tényező.
Ha egy
fiatal pár gyermekeket „vállal“ (a szó is fémjelzi az előbb említett
életfelfogást), akkor elfogadja az ezzel járó – minden állami
támogatás ellenére – hátrányos anyagi helyzetet. És vár rájuk egy
dilemma: ha az édesanya évekig egész műszakos háziasszony (amíg pl. az
utolsó gyerek is iskolába vagy gimnáziumba kerül), akkor tudatosan
számolni kell bizonyos fokú – kétségkívül mindig relatív –
szegénységgel. Ez az ára annak, hogy a kicsinyeket maguk neveljék; ha
viszont bármilyen okból az anya nem akar vagy nem tud az állásáról
lemondani, akkor számításba jön – és gyakran sorra is kerül – a
(nyugdíjas) nagyszülők segítsége. Itt komoly kérdéssé válhat, hogy
ki és hogyan neveli a gyermekeket. A belátással bíró
nagyszülők (ha maradt még cérnájuk hozzá!) nem túl szigorúak, sem túl
engedékenyek, hanem igyekeznek a szülőkkel összhangban foglalkozni az
unokákkal. Ilyen nagyszülőkből sajnos kevés van. Mert a legtöbbjük –
ha már kész erre a szolgálatra – ragaszkodik saját módszereihez, mivel
amúgy is meg van győződve, hogy az övéi jobbak. A gyermekek látják
majd kárát az ilyen kétlaki pedagógiának, egy kétes haszna viszont
van: ha később a nevelési hiányosságok láthatókká válnak, mindnyájan
mentegethetik magukat, miközben kölcsönösen egymásra mutogatnak.
Meggyőződésünk, hogy ezt senki sem akarja.
Leszögezhetjük tehát: a tényleges felelősség a szülőket terheli,
sohasem a nagyszülőket. Nekik kell – és mindig kettesben –
meghányni-vetni a tennivalókat, mérlegelni a lehetőségeket, és a közös
döntésnek közösen viselni a terheit is. Ne feledjük: a gyermekekre
áldozott idő és energia a legbiztosabb szellemi befektetés, és idővel
bőségesen megtérül. A hálátlan gyerekekre tett minden panasz
elsősorban a szülőkre vet rossz fényt: arról tesz tanúságot, hogy nem
sikerült megnyerniük gyermekeik szívét.
Szót kell
még ejtenünk a szülő-nagyszülő viszony kimagasló
fontosságáról. T.i. ez alkotja a cseperedő gyermekek számára azt a
mindenkori mintát, amely elsődlegesen meghatározza majdani
kapcsolatukat saját idősödő szüleikhez és egyáltalán az idősebb
nemzedékhez. Jó tudni, hogy a „Tiszteld...“ parancs sohasem a
kiskorúakhoz szólt és szól. A gyerekek úgy tanulgatják ezt, ahogyan
szüleik gyakorlatából látják. A tiszteletet csak tiszteletre méltó
magatartással lehet kivívni és átadni. (A tiszteletről még meg kell
jegyezni: semmi köze sincs az udvariassághoz, hanem egy benső
állásfoglalás; ezért nem is erőltethető.)
A szülők
egysége és kölcsönös, odaadó szeretete
képezi a gyermekek bevehetetlen fellegvárát és majd a saját
házaséletük kiindulópontját is. Ezért mindennel szemben óvni kell. Ezt
az egységet képviselni kell a nagyszülők felé is. Ha történetesen még
nem tudnák, akkor a fiataloknak kell életvitelükkel őket rávezetniük,
hogy közöttük semmi titok nincs, és nem hajlandók semmire, amelynek a
leghalványabb „háta mögött“ jellege van. Továbbá mindkét irányban
óvakodni kell bármi különbségtételtől. „Lányom, ezt neked hoztam“,
vagy „Tata, ezt csak neked küldi anyukám“ – ilyesmit soha nem szabadna
kiejteni. De arra még jobban kell vigyáznia a fiatal párnak, hogy
minden áron közös frontot alkosson egy esetleges konfliktusban. Nem
mondhatjuk partnerünknek: „A te szüleid, te lássad. Én nem szólok
bele.“ Ez különösen a férfiak kényelmességének és gyakran gyávaságának
a kiskapuja. A jó hangulat és a fair play érdekében minden családi
teher közös, együttes hordozása kivédi az egyik fél
(rendszerint a feleség) túlterhelését.
Végül
említést teszünk egy olyan jelenségről, amely az erősebb nemre újból
nem vet jó fényt (amit ne vegyenek zokon). A közös gondok
mérlegelésénél sok olyan nehézség esik ki rostájukból, amelyen viszont
a feleség nem tudja túltenni magát. Ez természetes, mert kettejük
érzékenysége és reagáló képessége gyakran nagyon különbözik. A férfi
mindig kísértésbe esik, hogy egy kézlegyintéssel elhessentse magától a
problémát (mert neki nem is az), legfeljebb megfűszerezi egy kis
semmitmondással: „Kedvesem, ezzel nem kell törődni. Ez neked gond?!“,
vagy „Nyugi, megoldódik ez magától.“ És ezzel rendszerint éppen
ellenkező hatást vált ki kedvesénél. A férjnek jelentsen mindig
kihívást, ha párja fennakad valamin: igenis, derítse ki, hogy miért
nyomja a társa szívét, és nyújtson többet egy-két szófricskánál, ha
valóban segíteni akar.
Távolról
sem merítettük ki a téma minden fontos kérdését. A fiatal párokat,
akik esetleg más (lelki-szellemi) gondokkal küszködnek, azzal
biztatjuk, hogy az eddigiekből leszűrhető talán legfontosabb
tanulságot – kettejük élő közösségét – szívleljék meg, ápolgassák,
mert sok más területen útba igazíthat. A szereteten kívül – vagy éppen
belőle fakadóan – igen hathatós eszköze van még a bajok leküzdésének:
a bátor, őszinte dialógus. Nem szabad meghátrálni a
konfliktusok párbeszédes megoldása elől. Ha a házasélet „házát“ tető
alá akarják hozni (az esküvő csak az építés elhatározása), a pároknak
közös erővel kell venniük az élet minden akadályát. Ez pedig
elképzelhetetlen a naponkénti stratégiai megbeszélés nélkül, amely
ideális bevezetője is lehet pl. a közös áhítatnak.
Bár
gyakran éltünk az „ideális“ és „eszményi“ szavakkal, nem elérhetetlen
délibábokról értekeztünk. Minden megvalósítható, ha nem is
egyszerre. Ezért kitartást, türelmet és bölcsességet kívánunk
minden olvasónak (Jak 1,5).
Both Endre
vissza a lap tetejére>>>
|