Szülőknek...
Egy fogas kérdés (gyermekek fenyítése)
Sok
fiatal tesz hangos vagy hallgatólagos fogadalmat, hogy tulajdon
gyermekét majd minden tettlegesség nélkül fogja felnevelni. Egy kis
vizsgálódás hamar kimutatja, hogy fogadkozásaik tulajdonképpen
visszajelzések. Ellenreakciói a gyermekkor igazságtalan és megalázó
fegyelmezéseinek (pl. verés mások előtt) vagy az indokolatlanul súlyos
bántalmazásoknak (ahol nemcsak vesszőt alkalmaztak, Péld 13,24 és
23,14).
A kiskorúak testi és lelki fenyítése az
utóbbi évtizedekben minden szinten komoly viták tárgya lett. Maga a
fegyelmezés csak egy részét képezi a gyermekek általános jogait
felölelő témakörnek.
A kiskorúak kizsákmányolása,
bántalmazása, elhanyagolása és megfélemlítése a világ több országában
szomorú valóság. Az emberi jogokat védő és figyelő szervezetek méltán
harcolták ki a kérdés politikummá minősítését. Tíz éves élőkészítés
után fogadta el az ENSZ a Gyermek Jogainak Konvencióját, melyet
1990-ben ratifikáltak. Nem mindegyik tagállam írta alá a szerződést,
mivel bizonyos részletekkel (gyermekek dolgoztatása, a családegyesítés
kérdései, a kiskorúak lelkiismereti /azaz vallás-/ szabadsága, stb.)
nem értett egyet.
A dokumentum 19. cikkelye olyan
területet érint, amely az íráshű keresztyéneket zavarba hozza.
Különösen ott okoz komolyabb gondot, ahol az állam törvényhozása a
nemzetközi konvenciót belügyi szinten is elfogadta. Ez azt jelenti,
hogy a törvény az ország minden polgárára nézve büntetőjogilag
kötelező lett, a gyermekek jogainak ismertetése pedig az iskolai
munkaterv szerves részévé vált. A paragrafus így hangzik:
„A szerződő államok meghoznak minden
olyan alkalmas intézkedést a törvényhozás, igazgatás, társadalmi
szervezés és nevelés területein, amelyek hivatottak a gyermek
védelmére a bármilyen jellegű testi és lelki erőszak, megkárosítás,
bántalmazás, továbbá a züllés vagy elhanyagolás, valamint a rossz
bánásmód, kizsákmányolás és a nemi kihasználás és erőszak ellen, amíg
szülei, az egyik szülő, egy gyám vagy más törvényes felhatalmazott,
vagy egy más személy felügyelete alatt van, akik a gyermekről
gondoskodnak.“
A sajtó és a vonatkozó irodalom
különösen a nyugati világban részletesen ismertette és dokumentálta a
világ gyermekeinek olykor elrettentő helyzetét, és nem kímélte saját
házatáját sem. Robotoló kisgyermekekről, vérszomjas szülőkről, pedofil
hajlamú emberek erőszakos tetteiről (politikusokéiról is!), nevelési
durvaságokról, testi és lelki kínzásokról számoltak be. Jelen sorok
írója ún. hívő berkekben is tapasztalt eseteket, melyek a fenti
kategóriák egyikébe-másikába sajnos beleillenek, és nagyban
hozzájárulnak a testi fenyítés mellett felsorakoztatott érvek
meggyengítéséhez. Mindazonáltal nem rendült meg hitében, hogy a
helyesen alkalmazott fegyelmezés a gyermek harmonikus személyiséggé
fejlődésének elengedhetetlen feltétele.
Nehézséget okoz némelyeknek, hogy a
vessző fogalma a gyermekekkel kapcsolatban (pl. Péld 23,13-14) nem
ismétlődik meg az Újszövetségben, és az egyetlen passzus, amely a
gyermekek fegyelmezéséről szót ejt (Zsid 12,5-11), erősen ószövetségi
hátterű, valamint csupán egy szellemi igazság illusztrációjaként van
említve. A 9. vers viszont nagy horderejű kijelentést közöl, amely
egyben problematikánk megoldásának kulcsa is: „...apáink
fenyítettek minket és becsültük őket.“
Minden exegézist mellőzve közöljük, hogy
a fegyelmezés egyike a Teremtő által is alkalmazott és részben ránk
ruházott nevelési eszközöknek, és ismerős eleme a teljes Írás
világának. Ezért fel sem vetjük helyességének, időszerűségének
kérdését (testi vonatkozásban sem). Viszont annál nagyobb hangsúllyal
szeretnénk rámutatni a hogyan, azaz a helyes megvalósítás
részleteire.
Először egy pár általános és fontos
tudnivalót sorolunk fel a gyermekről, végül pedig a büntetés
alapelveit közöljük.
A gyermek
Isten alkotása és tulajdona; csak
egy meghatározott időre bízatik ránk. Nem rendelkezhetünk velük
kényünk-kedvünk szerint. Mindegyikük emberi méltósággal van
felruházva, ennek megsértése tartós lelki károkat, rendellenességeket
okoz. A legszigorúbb nevelési elvnek sem szabad azt a tiszteletet
kizárnia, amely minden emberi lénynek (egy csecsemőnek is) istenadta
jussa. A kiskorúaknak a szereteten és gyengédségen kívül biztonságra,
a szülői ház mindent átfogó védelmére van szükségük. Ehhez
elengedhetetlen, hogy a gyermekekkel világosan közöljük azokat a
határokat, amelyeken belül gondtalanul és büntetlenül
mozoghatnak. Tehát tudniuk kell, hogy mit szabad és mit nem. Bár
megteremtődik a határátlépés kísértése, mégis ezek a korlátok
adják a biztonság érzetét. Nagyon fontos az átlépések
következetes büntetése a szülők állandóan közös álláspontja,
egyetértése alapján. Aztán növekedésükkel azonos ütemben sor kerül a
korlátok tágítására – egészen a teljes megszüntetésükig. Sikeres
nevelés esetén tizehat-tizennyolc éves korra korlátlan szabadságot
kaphatnak a fiatalok, még ha továbbra is „az én kenyeremet“ eszik!
(Félreértés ne essék: ezzel nem azt mondjuk, hogy bármit
megengedhetnek maguknak. Figyelemre méltó eredmény, ha a már régóta
ápolt baráti kapcsolat szülő és gyermek között a tinédzser kor
végefelé annyira kiteljesedik, hogy szinte teljesen megszűnteti az
alá- és fölérendelés viszonyát. Ellenben az együttélés szabályait
ezután is be kell tartani!) Ekkor jön el az ideje, hogy a szülő
örömmel – és egy kis elégtétellel – konstatálja: fenyítettem
őket, és még mindig becsülnek (Zsid 12,9).
A büntetés alapelvei:
A büntetés első lépése nem a verés.
A kicsi sokszor nem ért egy tilalmat, és tudatlanságból vét ellene. A
testi fegyelmezést előzze mindig meg a figyelmeztetés. A
következőképpen járhatunk el:
a. az
első félrelépésnél tisztázzuk a határokat, és megmagyarázzuk, hogy
miben vétett; a tiltást újból kimondjuk;
b. a
második botlás (ugyanaz a hiba) ismétlődése szigorú figyelmeztetést
von maga után: ha ismét előfordul, abból fájdalmas fegyelmezés lesz
(közöljük, hogy mi és mennyi);
c. ha
bekövetkezik, esetleg utalunk az előbbi figyelmeztetésre, majd
végrehajtjuk az ígért büntetést.
További szabályok:
1.
Semmit
ne tegyünk haraggal. Szükség esetén pár percet várjunk, míg újra csend
van bennünk, és elönt a szeretet. De ne engedjük a büntető szándékot
is elpárologni: feltétlenül és frissiben végre kell hajtani a
kiérdemelt adagot. Vigyázat: nem szeretet, hanem csak egy nyers és
ösztönös vonzalom az, amely nem tud büntetni keményen is, ha kell.
2.
A
fenyítés mindig annak tudatából fakad, hogy ezzel biztosítjuk a
gyermek nyugalmát és lelki egyensúlyát. A kiszabott porció újból és
újból igazolja, hogy a szülő odafigyel gyermekére, komolyan
veszi tetteit.
3.
A
következetlenség bizonytalanságot szül a gyermekben. Ne forduljon elő,
hogy pl. az utolsó figyelmeztetés után egy „még utolsóbb“ jöjjön. A
büntetés ne maradjon el akkor sem, ha nincs hozzá hangulatom. Ha kell,
magunkhoz is legyünk szigorúak. Vétkezünk kicsinyeink ellen, és önnön
hitelünket rontjuk, amikor gyengeségből elodázzuk vagy kihagyjuk a
megérdemelt penitenciát. A lezajlás után amúgy is
másodperceken belül szent a béke, és gyermekünk nagyon fog örülni,
hogy újra „jó“ lehet.
4.
A
fenyítés mértékét mindig a rossz cselekedet súlya határozza meg.
Célszerű közölni is a gyermekkel (pl. „ha kővel dobálózol kint, három
vesszőütést kapsz a popsidra“). Vigyázzunk, hogy fegyelmezés közben se
ragadtassuk el magunkat, lásd 1. pont.
5.
Ne
járjunk el megalázóan. A fegyelmezés benső családi ügy. Lehetőleg ne
legyen más tanúja a végrehajtásnak.
6.
Elengedhetetlen a két szülő egyetértése,
hogy a gyermek ne játssza ki egyiket a másikkal szemben. Még ha
hirtelen nézeteltérés is fakad egy büntetés körül, a gyermek előtt
egységben kell maradni, és a véleménykülönbséget később rendezni. A szerző tisztában van vele, hogy a
tematikát úgy érintette, mint a surrogó kő a víz felszínét. Ha egy-egy
olvasó rádöbben, hogy mennyi minden maradt ki a fejtegetésből, célba
jutott az írói szándék:
továbbgondolták.
Both Endre
vissza a lap tetejére>>>
|